Większość dostawców automatyki przemysłowej w Polsce wraz z nadejściem 2022 roku miało nadzieję na poprawę dostępności. Skrócenia czasu dostaw automatyki oczekiwali również integratorzy i producenci maszych, których to goniły terminy realizacji projektów. Jedak początek roku szybko zniszczył nadzieję na lepsze bo zakładanych tygodnii dostawy dokładane są kolejne... i kolejne...
Spadek dostępności zaliczyły nie tylko sterowniki PLC, na które zwraca się największą uwagę. Trend ten widoczny jest również w przypadku falowników i serwonapędów. Zapasy zebrane przez dostawców zostały szybko wyczerpane, a dostaw jak nie było, tak nie ma do tej pory, a te które przyjadą, pokrywają tylko część zapotrzebowania na rynku.
Opisana wcześniej sytuacja powoduje spowolnienie gospodarki i straty od dostawcy, hurtownika, na integratorze i kliencie końcowym skończywszy.
Wyzwania dostawcy automatyki w trudnych czasach dostępności
Oczywistym faktem jest, że każdy sklep czy hurtownia rozwiązań automatyki przemysłowej ma przed sobą inne wyzwania i problemy, którym musi stawić czoła. Każde przedsiębiorstwo patrzy na statystyki sprzedaży i zysków, ponieważ rozwój w XXI wieku jest podstawą, aby nie zostać za innymi w tyle.
W tej pogoni za ciągłym rozwojem firmy nie możemy zapomnieć o zadowoleniu naszego klienta. Jeśli on szukał rozwiązania dostępnego od ręki w tych trudnych dla niego czasach, to my jako dostawca dokładaliśmy wszelkich starań, żeby dostarczyć zamówienie na czas. Znalezienie rozwiązania czasami było niemożliwe do zrealizowania. Każda opcja była dobra wtedy, kiedy klient był zadowolony, a z tym niestety było ciężko. Często jedynym rozwiązaniem było wprowadzenie nowego dostawcy z lepiej dostępnymi urządzeniami automatyki.
Jedna rzecz zastanawiała wszystkich najbardziej. Przeglądaliśmy Facebook’owe grupy, podpytywaliśmy klientów o to: jak sytuacja wygląda u konkurencji.
Jak w Elmark Automatyka podeszliśmy do problemu dostępności?
Nie istnieje jeden sprawny sposób na sprzedaż urządzeń automatyki, szczególnie w tak ciężkich czasach. Metodykę naszego podejścia w prosty sposób wyjaśnił Łukasz Szymczak, członek zarządu Elmark Automatyka S.A.:
"Przed pandemią popularnym trendem było spłaszczanie łańcucha dostaw, lecz ta metoda została zweryfikowana przez światowy problem z dostępnością komponentów. W dobie globalnych kłopotów z ich podażą Elmark Automatyka porozumiał się z dostawcami i tam, gdzie było to możliwe, powiększył swoje stany magazynowe, aby zapewnić ciągłość i szybkość dostaw. Efekt? Znacząca większość zamówień jest dostarczana już następnego dnia roboczego, co stanowi swego rodzaju fenomen w branży." |
Oczywiście brzmi to bajecznie prosto. Postanowiliśmy uchylić nieco rąbka tajemnicy i podzielić się pewnym rozwiązaniem, które razem z nami możesz wdrożyć do Twojego przedsiębiorstwa.
Falowniki i serwonapędy dostępne od ręki - jak to możliwe
W dużym stopniu za brak problemów z dostępnością falowników i serwonapędów w Elmark Automatyka odpowiada nasza własna marka – Elmatic. To właśnie ona pozwoliła nam uzyskać pełną kontrolę nad jakością, jak i nad ceną. Zaplanowanie dostaw i bezpośredni kontakt z producentem sprawił, że udało nam się zagwarantować dostawy na czas.
Z czym mierzy się dostawca sprzętu automatyki
W Elmark Automatyka prowadzimy dystrybucję wielu światowych marek. Na swojej drodze spotykaliśmy nieprzyjemności i problemy obejmujące każdy obszar sprzedaży, stąd wiemy, z czym na co dzień mierzą się sklepy i hurtownie elektroniczne: opóźnione dostawy, trudny kontakt z dystrybutorem/producentem, ciągle oczekiwanie na oferty cenowe, brak pomocy technicznej, ciągle wzrosty cen… i tak dalej, i tak dalej. Jest tego naprawdę wiele.
Dlatego my, postanowiliśmy przeanalizować kluczowe czynniki (aż 16) dla wszystkich dostawców urządzeń automatyki przemysłowej, abyś mógł sprawdzić, czy falowniki i serwonapędy Elmatic wpasowują się w wartości Twojej firmy, a dzięki temu, chociaż w lekkim stopniu pomożemy we wzroście sprzedaży i zysków Twojego przedsiębiorstwa.
1. Sprzęt, który nie spełnia oczekiwań rynku
Bardzo łatwo jest trafić w automatyce na „buble”. Nieodpowiednio dostosowany sprzęt do potrzeb rynkowych potem zalega na magazynie. Dlatego portfolio falowników Elmatic dostosowaliśmy tak, aby każdy klient znalazł odpowiednie urządzenie dla siebie. Trzy serie falowników odpowiednio odpowiadają zastosowaniom w aplikacjach: wentylatorowych, pompowych i tych z zaawansowanym sterowaniem.
Wszystkie modele serwonapędów Elmatic również dostępne są w dowolnych konfiguracjach.
2. Wysokie ceny falowników i serwonapędów
Jeśli zapytalibyśmy klientów: jaki czynnik najbardziej wpływa na decyzję o zakupie danego urządzenia, bezkonkurencyjnie wygrałaby cena. Koszt nabycia urządzenia odgrywa najistotniejszą rolę przy wyborze. Niestety, nie zawsze mamy na tę kwestię wpływ. Dlatego my, skontaktowaliśmy się bezpośrednio z producentem i dzięki temu ominęliśmy łańcuch pośredników i szereg marż. To pozwala nam ciągle utrzymać konkurencyjne ceny na rynku.
3. Awaryjność sprzętu
Jeśli to nie cena jest czynnikiem wpływającym na wybór danego urządzenia, to będzie nią jakość. Długi czas bezawaryjnej pracy jest również istotny dla klientów. My prowadząc własny serwis i będąc w stałym kontakcie z naszymi klientami, zebraliśmy konkretne liczby, które stoją murem za tym, że jakość pracy falowników i serwonapędów to nie tylko słowna deklaracja. To jest fakt.
4. Długi czas oczekiwania na dostawę
Długi czas oczekiwania na dostawę w tym momencie to bolączka 99% branży. Wynosi on długie tygodnie, a bywa też tak, że po tym czasie zamówienie nie dociera w całości. Bezpośredni kontakt z producentem falowników i serwonapędów Elmatic wraz z doświadczeniem w takiego typu kontaktach pozwoliło dopracować logistykę tak, aby zamówiony sprzęt docierał do nas na czas.
5. Brak produktów na stock’u
Powierzchnia magazynowa powoduje znaczny wzrost prowadzenia działalności, dlatego większość dostawców z niej rezygnuje lub zastępuje ją znacznie mniejszym metrażem. Nasza powierzchnia magazynowa wynosi 1200 m2 co znacznie wpływa na wzrost zamówień od producenta i ilość dostępnych od ręki falowników i serwonapędów.
Jeśli czegoś na magazynie nie mamy czas oczekiwania to ok. 4 tygodnie.
6. Długie oczekiwanie na serwis
Większość producentów nie posiada swoich autoryzowanych serwisów w Polsce, dlatego każda naprawa gwarancyjna kończy się wysłaniem urządzenia zagranicę i długie dni oczekiwania. My nie musimy angażować zagranicznego producenta. Serwisu dokonuje grupa naszych specjalistów w Warszawie. Zmniejsza to znacznie okres oczekiwania, co finalnie przekłada się na zyski dla klienta.
7. Skomplikowana procedura serwisowa
Często naprawy również wiążą się z masą wypełnianych formularzy i organizowaniem wysyłki. Dlatego my postaraliśmy się o możliwie najprostszy proces zgłaszania usterki. Wystarczy krótki opis usterki w systemie RMA, by następnie czekać na kuriera, którego to my zamawiamy na wskazany przez Klienta adres.
Każda informacja o zmianie statusu naprawy jest na bieżąco wysyłana na adres e-mail.
8. Brak informacji o stanach magazynowych producenta/dystrybutora
Niewiedza o stanach magazynowych producenta lub planowanych dostawach znacznie obniża jakość i szybkość obsługi klienta. Dlatego my, udostępniamy hurtowniom i sklepom nasze API, dzięki czemu sprawnie pobierasz dane nt. ilości dostępnego sprzętu czy dacie dostawy. Również te informacje możesz zaimplementować do własnego sklepu internetowego.
9. Skomplikowany system zamówień u dystrybutorów
Czekanie na odpowiedź e-mail, która będzie zawierać ofertę trwa czasami długie godziny lub dni. Taka procedura nie jest przyjemna dla Ciebie jak i dla Twojego klienta, który również oczekuje na cenę. Postaraliśmy się o to, aby u nas falowniki i serwonapędy w szybki i łatwy sposób zamówić przez stronę internetową, a Twoje zakupy przechodzą od razu do realizacji.
10. Brak powierzchni do magazynowania automatyki
Tak jak wspominaliśmy wcześniej – magazyn to duży dodatkowy koszt dla przedsiębiorstwa. Jeśli nie posiadasz własnej lub jest ona bardzo niewielka to nie jest kłopot. Możesz prowadzić sprzedaż falowników i serwonapędów na swoim sklepie, a w momencie wpłynięcia zamówienia Ty zamawiasz go u nas … z adresem klienta.
Twój klient otrzyma swoje zamówienie już na następny dzień roboczy.
11. Brak rezerwacji sprzętu na magazynie producenta/dystrybutora
Masz stałego klienta, który zamawia u Ciebie duże ilości falowników i serwonapędów, a nie masz aż tak dużo powierzchni magazynowej? My, na Twoją prośbę możemy zarezerwować falowniki lub serwonapędy tylko dla Ciebie, nikt go nie wykupi - Ty zamawiając, masz dostępne urządzenia od ręki.
12. Niepewność nowego rozwiązania
Wiemy, że klientów często odrzuca strach przed nieznanym. Nie wiedzą, czy dane urządzenie spełni oczekiwania klienta lub będzie odpowiednie do aplikacji, którą buduje. Dlatego przygotowaliśmy możliwość darmowego wypożyczenia, gdzie klient może wypróbować nowy sprzęt na własnym biurku.
13. Brak łatwo dostępnej pomocy technicznej
Jest to bardzo powszechnie spotykana bolączka w automatyce przemysłowej. Producenci sprzedają sprzęt i zostawiają klienta „na lodzie” z jego problemem technicznym. My jako dystrybutorzy urządzeń Elmatic mieliśmy dużo czasu na zaznajomienie się ze sprzętem i pozostajemy do dyspozycji Twojego klienta. W razie najmniejszej wątpliwości pomagamy, dzieląc się naszą wiedzą i przydatnymi informacjami. Żaden mail i telefon nie zostanie bez odpowiedzi.
14. Skomplikowana obsługa urządzeń
Rozwój technologiczny sprawia, że na rynku pojawiają się coraz to nowsze i bardziej zaawansowane urządzenia, których obsługa sprawia coraz więcej problemu. Jeszcze mówimy tu, o falownikach i serwonapędach z masą wbudowanych funkcjonalności. Na szczęście nasze urządzenia Elmatic posiadają najbardziej znane funkcjonalności i z ich parametryzacją nie będzie problemów - jest bardzo prosta i intuicyjna.
15. Ograniczone możliwości integracji
Producenci urządzeń automatyki przemysłowej znacznie ograniczają integrację swoich urządzeń z konkurencją. Postanowiliśmy zwyczajnie… nie krępować możliwości falowników i serwonapędów, co pozwala, np. zarządzanie serwonapędami Elmatic z dowolnego urządzenia – od sterownika PLC do komputera przemysłowego.
16. Dodatkowe koszty przy zakupie urządzeń
Ukryte koszty oprogramowania, aktualizacji to zmora każdego klienta. Dlatego my, udostępniamy całkowicie darmową, prostą aplikację, która pozwala skonfigurować nasze serwonapędy i falowniki w intuicyjny sposób. Dzięki niej również możesz śledzić parametry pracy.
Podsumowanie
Jako Elmark Automatyka staramy się ułatwić cały proces wdrożenia nowego producenta do minimum. Dystrybujcja wielu światowych producentów pokazała nam bardzo dobrze wyzwania i problemy, przed którymi stoją sklepy i hurtownie z automatyką przemysłową. Dlatego jeśli jesteś zainteresowany wprowadzeniem falowników i serwonapędów Elmatic do swojego portfolio napisz do nas poprzez kliknięcie w link poniżej:
Oddzwonimy do Ciebie i porozmawiamy o tym jak możemy usprawnić Twoją sprzedaż i zwiększyć zyski Twojej firmy.
Paulina Łapińska
Elmatic Motion Control Manager
e-mail: paulina.lapinska@elmark.com.pl
kom.: +48 605 065 370
tel.: (22) 541 84 76
Skontaktuj się ze specjalistą Elmark
Masz pytania? Potrzebujesz porady? Zadzwoń lub napisz do nas!