APM Terminals w Belgii wykorzystuje komunikatory Anybus, aby umożliwić 22 przewoźnikom platformowym komunikację z systemem monitorowania opartym na protokole Modbus TCP w porcie Zeebrugge. Nowy system wyświetla dokładną lokalizację i status każdego przewoźnika w danym momencie.
Prawdziwą zaletą Anybus Communicator jest możliwość ponownego wykorzystania konfiguracji. Oznacza to, że po prostu zmieniając adresy, możemy natychmiast zastosować nowy komunikator na innym przewoźniku" - Bart de Roo i Steven Lowyck, APM Terminals.
Opis
Port Zeebrugge na północ od Brugii w Belgii jest rozwijającym się węzłem transportu towarowego i pasażerskiego na Morzu Północnym. Terminal portu jest obsługiwany przez APM Terminals - część grupy A.P. Moller-Maersk - obsługującej terminale żeglugowe w 74 lokalizacjach na całym świecie.
Port Zeebrugge obsługuje rocznie 50 milionów ton ładunków i zatrudnia 11 000 osób. W porcie tej wielkości znajduje się wiele maszyn służących do transportu towarów i ładunków. Jednym z rodzajów maszyn są tak zwane "straddle carriers", które są używane do transportu kontenerów towarowych wokół terminalu. Nazwa "Straddle Carrier" pochodzi od faktu, że "rozstawiają" one swój ładunek, dzięki czemu są w stanie ułożyć do czterech kontenerów jeden na drugim. Operatorzy siedzą na szczycie maszyny, mając widok dookoła nośnika.
Nośniki Straddle wykorzystujące rozwiązania bramowe Anybus.
Problem
Ponieważ transportery kołowe poruszają się po terminalu, centralna administracja może mieć trudności ze sprawdzeniem stanu każdej jednostki. Jakie jest zużycie paliwa, poziom oleju, napięcie akumulatora, ile kontenerów przewozi, a co najważniejsze, gdzie znajduje się w terminalu? Aby biuro mogło śledzić te rzeczy, APM chciał zainstalować system bezprzewodowy, który umożliwiłby komunikację między przewoźnikami a biurem centralnym. Problem polegał na tym, że przewoźnicy używali wewnętrznie magistrali opartej na CAN, która nie mogła komunikować się z systemem monitorowania opartym na Modbus-TCP, który miał wysyłać dane do biura.
Rozwiązanie
APM Terminals skontaktowało się z PICS, belgijskim integratorem systemów skoncentrowanym na komunikacji między różnymi systemami PLC i urządzeniami przemysłowymiwww. Ci eksperci od komunikacji od dawna pracują z produktami Anybus, aby rozwiązać trudne problemy komunikacyjne w różnych zakładach przemysłowych w Belgii. Szybko uznali, że Anybus Communicator CAN będzie idealnie pasował do obsługi konwersji między siecią opartą na magistrali CAN w 22 transporterach kołowych a siecią ModbusTCP.
Anybus Communicator CAN działa jako translator między magistralą CAN w transporterze i Modbus TCP systemu komunikacyjnego, konwertując każdy telegram za pomocą wbudowanego sprzętu i oprogramowania. Wraz z PICS, APM Terminals rozpoczął mapowanie komunikacji między magistralą CAN a systemem monitorowania.
"Stwierdziliśmy, że Anybus Communicator jest dość łatwy w użyciu" - mówią Bart de Roo i Steven Lowyck, inżynierowie ds. kontroli w APM Terminals. "Po trzymiesięcznym okresie testowym, mieliśmy pierwszy system w transporterze, który mógł być monitorowany z biura. Prawdziwą zaletą Anybus Communicator jest możliwość ponownego wykorzystania konfiguracji. Oznacza to, że po prostu zmieniając adresy, możemy natychmiast zastosować nowy komunikator w innym transporterze".
W każdym transporterze znajdują się dwa komunikatory Anybus. Po pierwsze, Anybus Communicator CAN, który konwertuje informacje z wózka na Modbus TCP. Po drugie, Anybus Communicator JAVA, który konwertuje informacje z trackera GPS (przy użyciu protokołu NMEA) i włącza je do magistrali CAN.
Konfiguracja odbywa się za pośrednictwem Anybus Configuration Manager, oprogramowania opartego na systemie Windows, w którym terminale APM mogą dokładnie określić, w jaki sposób telegramy powinny być przekazywane między systemami.
"Wdrożenie przebiegło całkiem sprawnie" - mówi Berge Billauws, dyrektor zarządzający w PICS. Instalacja Anybus Communicator zajmuje zwykle godzinę lub dwie, a w ciągu kilku dni mieliśmy 22 przewoźników komunikujących się z centralą. To, co naprawdę podoba mi się w Anybus Communicator, to fakt, że jest on tak konfigurowalny i można dowolnie dostosowywać komunikaty. Fakt, że Anybus Communicator CAN obsługuje zarówno 11-bitowe, jak i 29-bitowe identyfikatory, był również warunkiem wstępnym powodzenia instalacji".
Łączność GPS rozwiązana za pomocą Anybus Communicator
Kolejnym problemem, który należało rozwiązać, było to, że urządzenia śledzące GPS w przewoźnikach korzystały z protokołu NMEA 0183 (opartego na RS232), który nie mógł komunikować się z magistralą CAN. Ale APM Terminals i PICS znalazły rozwiązanie Anybus również dla tego problemu. Z pomocą konfigurowalnego Anybus Communicator, mogli oni ustanowić komunikację pomiędzy systemem CAN przewoźników a systemem GPS opartym na NMEA 0183.
Wyniki
Platformy transportowe APM mogą być teraz monitorowane przez centralne biuro, dzięki czemu zna ono stan paliwa, dokładną pozycję, warunki wiatrowe itp. dla każdego pojazdu. Umożliwia to lepszą kontrolę i bezpieczniejsze operacje.
Oszczędza to dużo czasu i zmniejsza ryzyko wypadków" - podsumowuje Bart de Roo.
Rozwiązania Anybus Communicator umożliwiają lepszą kontrolę.
Bramka Anybus Communicator
Anybus Communicator może połączyć prawie każde urządzenie automatyki z szeregowym interfejsem komunikacyjnym z sieciami fieldbus i przemysłowymi sieciami Ethernet. Komunikator wykonuje inteligentną konwersję między protokołem szeregowym urządzenia automatyki a wybraną siecią przemysłową.
Skontaktuj się ze specjalistą Elmark
Masz pytania? Potrzebujesz porady? Zadzwoń lub napisz do nas!